«یار دلنواز» شجریان / تك‌نوازی تار محمدرضا لطفی / «راپسودی ابو نواز» ظافر یوسف / «حال منو عوض كنید» فریدون آسرایی

«یار دلنواز» شجریان / تك‌نوازی تار محمدرضا لطفی / «راپسودی ابو نواز» ظافر یوسف / «حال منو عوض كنید» فریدون آسرایی 3/20/2024

چه نیكوست در این روزها دست در جیب كنیم و به قدر توان، بخشنده باشیم و سنت عیدی دادن را با «الاكرام بالتمام» به حسن خلق دیگران همراه كنیم. البته نباید بخشندگی را به عیدی دادن محدود كنیم و البته در این عصر دیجیتال، عیدی دادن نیز می‌تواند از راه دور و از طریق دیجیتال انجام شود.

d="newsMainBody"> نخستین روز سال هزار و چهارصد و دو، احتمالاً شادترین و آرامش‌بخش‌ترین روز سال است؛ به قول سعدی، فراش باد صبا را گفته تا فرش زمردین بگسترد و دایه ابر بهاری را فرموده تا بنات نبات را در مهد زمین بپرورد .

درختان را به خلعت نوروزی قبای سبز ورق در بر گرفته و اطفال شاخ را به قدوم موسم ربیع كلاه شكوفه بر سر نهاده. عصاره تاكی به قدرت او شهد فایق شده و تخم خرمایی به تربیتش نخل باسق گشته. خوش حالی است كه روز نخست را در مسیر نسیم بهاری سپری كنیم و پاسی از ایام را به آرامش مطلق و دوری از دغدغه‌های روزمره یا حتی زخم‌های عمیق‌تر بگذرانیم و این آرامش را به اطرافیانمان نیز منتقل كنیم .

این بزرگ‌ترین هدیه‌ای است كه می‌توان در این روزها بدون دست كردن در جیب به دیگران داد. اما چه نیكوست در این ایام دست در جیب كنیم و به قدر توان، بخشنده باشیم و سنت عیدی دادن را با «الاكرام بالتمام» به حسن خلق دیگران همراه كنیم .

البته نباید بخشندگی را به عیدی دادن محدود كنیم و البته در این عصر دیجیتال عیدی دادن نیز می‌تواند از راه دور و از طریق دیجیتال رخ دهد! به قول سعدی، مال از بهر آسایش عمر است، نه عمر از بهر گِرد كردن مال .

عاقلی را پرسیدند: نیكبخت كیست و بدبختی چیست، گفت: نیكبخت آن كه خورد و كِشت و بدبخت آنكه مُرد و هِشت. اگر این بخشندگی دشوار می‌آید، در صدور پیام تبریك نوروزی خست به خرج ندهیم و نه تنها به دوستان و آشنایان، بلكه به رقبا نیز پیام‌های دلنشین دهیم و قلب‌ها را با چند كلمه به هم نزدیك كنیم .

چه خوب كه از این كیلوبایت‌هایی كه شكل پیامك و پیام الكترونیك به خود می‌گیرد، عبور كنیم، دست‌كم گوشی تلفن را برداریم، دفتر تلفن را مقابل خودمان بگیریم و پیاپی زنگ بزنیم و بی‌منت نوروز را به این و آن تبریك بگوییم؛ این لحظاتی است كه به دیگران چیزی نداده‌ایم، بلكه خودمان را به ضیافت رضایت از خودمان دعوت كرده‌ایم .

در نخستین روز بهار، سال را با شعری از خسرو و شیرین حكیم نظامی گنجوی شروع می‌كنیم و در فرح‌بخش‌ترین روز سال، موسیقی كه نبض آرامش را تنظیم می‌كند، با انتخاب‌هایی پیش روی مخاطبان قرار می‌دهیم. بهاری داری از وی بر خور امروزكه هر فصلی نخواهد بود نوروزگلی كو را نبوید آدمی زادچو هنگام خزان آید برد بادگل آن بهتر كزو گلاب خیزدگلابی گر گذارد گل بریزدنهادستی ز عشقم حلقه در گوشبدین عیبم خریدی باز مفروشتمنای من از عمر و جوانیوصال تست وانگه زندگانیسر زلفت به گیسو باز بندمگهی گریم ز عشقت گاه خندمچنان بندم به دل نقش نگینتكه بر دستت نداند آستینتدر آغوش آنچنان گیرم تنت راكه نبود آگهی پیراهنت راگر از دستم چنین كاری بر آیدز هر خاریم گلزاری بر آید   یار دلنواز ؛ شجریان «یار دلنواز» یك هم آوازی از محمدرضا و همایون شجریان است كه در تور كنسرت و آلبوم فریاد ارائه شد .

در اجرای این قطعه كه با تكیه بر غزلی از حافظ است، حسین علیزاده نوار تار و كیهان كلهر همراهی می‌كنند. ثبت این قطعه را در اجرای مراكش در تابناك می‌بینید.   تك‌نوازی تار ؛ محمدرضا لطفی محمدرضا لطفی ردیف‌دان، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، نوازنده برجسته تار و سه‌تار و كمانچه همچنین پژوهشگر و مدرس موسیقی سنتی ایرانی بود .

او از چهره‌های تأثیرگذار موسیقی ایرانی بود و با خلق آثاری چون «ایران ای سرای امید»، «كاروان شهید»، «برادر بی‌قراره» و «عشق داند» به میان توده مردم راه یافت. یك تك نوازی تار از مجموعه اجراهای خصوصی این استاد موسیقی را در تابناك می‌بینید و می‌شنوید .

  راپسودی ابو نواز ؛ ظافر یوسف «راپسودی ابونواز / Abu Nawas Rhapsody» نام آلبوم و همچنین قطعه‌ای از همین آلبوم ظافر یوسف است. اجرای زنده این قطعه را با تركیبی از سازهای عود (بربط)، قانون، پیانو، كلارینت، كنترباس، گیتار بیس و درام می‌بینید و می‌شنوید .

  حال منو عوض كنید ؛ فریدون آسرایی «حال منو عوض كنید» قطعه‌ موسیقی نوروزی با محوریت دفاع مقدس است كه فریدون آسرایی خوانده است. موزیك ویدیو این قطعه را در تابناك می‌بینید و می‌شنوید.   عادت‌هایی كه باعث طول عمر می‌شود زندگی جاودانه داشتن همیشه آرزوی دیرینه بشر بوده، در حالی كه هنوز دانشمندان راهی برای داشتن زندگی جاودانه كشف نكرده اند، تحقیقات روی كسانی كه بیشتر از صد سال زندگی كرده اند، نشان داده است با اصلاح سبك زندگی و پرورش یكسری عادات در خودمان می‌توانیم طول عمرمان را به طور چشمگیری افزایش دهیم .

در این ویدیو چند عادت خوب كه به شما كمك می‌كند زندگی سالم تر و طولانی تری داشته باشید، می‌بینید.   انیمیشن كوتاه از طریق انیمیشن «از طریق/ VIA» به كارگردانی ایزی برتون محصول كشور آمریكاست. این انیمیشن كوتاه بر اساس شعری از ریچل كلدینگ بول، نگاهی به مسیر زندگی دارد و در مورد اتفاقات خوب كوچكی است كه روزانه رخ می‌دهند و نیز تجربه‌های مشتركمان با افرادی كه دوست داریم .

این فیلم تلاش می‌كند داشتن یك نگاه مثبت‌تر حتی در سخت‌ترین لحظات را آموزش دهد.   تنهایی چیست و چگونه بر حس تنهایی غلبه كنیم؟ با اینكه ما در اصل ارتباطات زندگی می‌كنیم، انسان‌ها بیش از همیشه احساس تنهایی می‌كنند .

احساس تنهایی و رنج اجتماعی ناشی از آن نوعی مكانیزم روانی است كه انسان را به سمت اجتماعی شدن و پیوستن به یك گروه تحریك می‌كند و از این طریق بقای او را كه به همكاری گروهی وابسته است تضمین می‌كند. با تغییر سبك زندگی در دوران مدرن، مشغله كاری و تحصیلی باعث شده است كه انسان‌ها فرصت كمتری برای برقراری و حفظ روابط اجتماعی داشته باشند .

© تمامی حقوق متعلق به آنلاین نیوز می باشد

طراحی سایت ، براتی 09373190762