بازارسازی برای فروش نفت و استفاده از دستاورد‌های دانش بنیانی بسترساز رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی شد

بازارسازی برای فروش نفت و استفاده از دستاورد‌های دانش بنیانی بسترساز رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی شد 4/16/2024

سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با پشتوانه استفاده از دستاورد‌های دانش بنیانی كشور جهت بازارسازی تضمینی برای فروش نفت، كشور هدف را به مشتری دائمی نفت ما تبدیل كرد كه خاصیت تحریم پذیری تجارت نفت ایران را از بین برد.

d="newsMainBody"> به گزارش تابناك اقتصادی؛ صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی كشورمان در آخرین گزارشش خبر داد. این میزان رشد در حالی طی سال میلادی گذشته برای كشورمان به دست آمد كه رشد اقتصادی دنیا نسبت به سال قبل كاهش یافته و به ۳ .

۱ درصد رسیده است. از سوی دیگر، متوسط رشد اقتصاد‌های توسعه یافته در این سال تنها ۱.۶ درصد بود. در سال ۲۰۲۲ متوسط رشد این اقتصاد‌ها ۲.۶ درصد اعلام شده بود. كشور‌های در حال توسعه نیز به طور متوسط رشد ۴.۱ درصدی در سال ۲۰۲۳ داشته اند، بر این اساس اقتصاد ایران بیشتر از متوسط اقتصاد‌های همردیف خود رشد كرده است .

كارشناسان اعتقاد دارند اینكه ما توانستیم در شرایط تحریمی به فروش نفت و گاز كشور بپردازیم و زمینه را برای رشد اقتصادی كشور فراهم كنیم، از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا تحریم كنندگان قصد داشتند جلوی صادرات نفت و گاز كشورمان را بگیرند و اقتصاد ما را فلج كنند .

به گفته كارشناسان، اتكا به توان داخلی و دانش بنیانی كشور و به اجرا گذاشتن دیپلماسی اقتصادی و سیاسی فعال در منطقه و فراتر از آن، در رسیدن ما به رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی طی سال گذشته میلادی موثر بود.به نظر می‌رسد، سیاست گذاری‌های صحیح در كنار یكدیگر در نهایت نتیجه دادند و رشد اقتصادی مطلوبی را برایمان رقم زدند .

نظرات حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران را در خصوص این موضوع در ادامه می‌خوانید.مرادی در گفتگو با تابناك اقتصادی با اشاره به این موضوع كه صندوق بین المللی پول برای مشخص كردن رشد اقتصادی كشور‌ها به بررسی شاخص‌های مختلف می‌پردازد، تصریح كرد: واقعیت این است كه طی سال‌های اخیر توانسته ایم فروش نفت و گاز خود را بهبود ببخشیم و این امر در افزایش رشد اقتصادی كشور موثر بوده است .

وی ادامه داد: افزایش روابط با كشور‌های منطقه نیز كه مقامات كشورمان رقم زدند، در بالا بردن حجم تبادل كالا‌ها و خدمات بین ما و كشور‌های دیگر اثرگذار بود و در نهایت این امر نیز بر رشد اقتصادی كشورمان تأثیر گذاشت .

امیدواریم تلاش‌ها در سال جاری نیز ادامه پیدا كند و رشد اقتصادی كشورمان بیش از پیش افزایش یابد.استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان كرد: بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی با اتكا به توان داخلی، كاهش فلرسوزی و افزایش صادرات گاز به دیگر كشور‌ها از طریق خطوط لوله نیز در دستیابی به رشد اقتصادی ۵ .

۴ درصدی كشور اثرگذار بوده است. در كنار این موضوع سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با پشتوانه استفاده از دستاورد‌های دانش بنیانی كشور جهت بازارسازی تضمینی برای فروش نفت، كشور هدف را به مشتری دائمی نفت ما تبدیل كرد كه خاصیت تحریم پذیری تجارت نفت ایران را از بین برد .

مرادی گفت: فلرسوزی به معنای اسراف منابع هر كشور است. هر چقدر بتوانیم در این زمینه به نتایج بهتری برسیم و از سوزاندن فلر جلوگیری كنیم، به نفع كشور است. پیشرفت‌های اینچنینی در بالا بردن رشد اقتصادی كشور موثر هستند .

وی ادامه داد: سیاست گذاری‌هایی مانند فروش نفت به پالایشگاه‌های كوچك در شرق آسیا و یا سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی به درستی به اجرا گذاشته شدند كه در نهایت توانستند میزان فروش نفت كشورمان را به زمان قبل از تحریم‌ها بسیار نزدیك كنند .

وی ادامه داد: البته رشد اقتصادی صرفاً در بخش نفت و گاز نباید باشد، زیرا در درازمدت برایمان مشكل ساز می‌شود. لازم است در حوزه‌های دیگر نیز سیاست گذاری‌های فعال و صحیح داشته باشیم.مرادی خاطرنشان كرد: ظرفیت‌های زیادی در كشورمان وجود دارد كه می‌توانیم از آن‌ها در راستای افزایش رشد اقتصادی كشور بهره ببریم .

© تمامی حقوق متعلق به آنلاین نیوز می باشد

طراحی سایت ، براتی 09373190762