كنایه مهاجرانی به آمریكا و فرانسه بعد از حمله به اسرائیل

كنایه مهاجرانی به آمریكا و فرانسه بعد از حمله به اسرائیل 4/16/2024

وزیر دولت اصلاحات نوشت: عملیات «وعد صادق » علیه اسراییل به تنهایی نبوده است. در واقع تمام توانایی دفاع امریكا و فرانسه و اسراییل باعث شده بود تا عملیات ایران ناموفق باشد. ناموفق بود؟!

d="newsMainBody"> به گزارش «تابناك»، عطاء الله مهاجرانی در یادداشتی با عنوان « عملیات وعد صادق (۱)» در روزنامه اعتماد نوشت: در ساعت آشنای ۱:۲۰ بامداد، یكشنبه ۲۶ فروردین ماه، عملیات «وعد صادق» آغاز شد .

در این ساعت پهپادها و موشك‌های كروز و بالستیك نیروی هوافضای سپاه پاسدران انقلاب اسلامی وارد قلمروی فلسطین اشغالی شده بودند. نكات با اهمیتی درباره این عملیات می‌توان مطرح كرد، اما مقدمه‌ای كه تبیین آن ضرورت دارد، توجه به گستردگی و عمق و پیچیدگی عملیات مركب وعد صادق است .

این تفسیر بی‌گمان درست است كه نهضت مقاومت فلسطین به قبل و بعد از ۷ اكتبر ۲۰۲۳ تقسیم خواهد شد. توفان الاقصی سرفصل نوینی در تاریخ نهضت آزادی بخش فلسطین است. ۲۶ فروردین، سرفصل جدیدی است كه می‌تواند آغاز شكل‌گیری خاورمیانه یا منظومه كشورهای غرب آسیا به روایتی جدید باشد .

امریكا و اروپا، به معنای كشورهای عضو پیمان ناتو، می‌خواستند خاورمیانه جدیدی را رقم زنند. به لحاظ نظری شیمون پرز در كتاب «خاورمیانه جدید» خود این موضوع را در همان زمان شكل‌گیری پیمان اسلو مطرح كرد، نتانیاهو هم بعدا در فاصله دو دولتش كتابی نوشت با عنوان: «جایی زیر آفتاب»، در آن كتاب از خاورمیانه جدید سخن گفت، خاورمیانه جدید به روایت شیمون پرز كه چنان خاورمیانه‌ای را ندید و به خاك رفت تا خاورمیانه جدید نتانیاهو كه زنده به خاك سپرده شده است، مشخصاتی دارد: در دوران ترامپ كه داماد صهیونیستش تبدیل به كارگزار اسراییل شده بود و ترامپ آنچنان در خوش‌رقصی برای اسراییل پیش رفت كه نام یك ایستگاه مترو را به نام او گذاشتند!پروژه طرح صلح قرن كشورهای عربی با اسراییل با همین رویكرد شكل گرفت .

امارات و بحرین پیشقدم شدند و سخن از پیوستن سعودی بوده و هست. عملیات وعد صادق، رویای خاورمیانه جدید به مركزیت اسراییل و نیز پیمان صلح قرن را اگر نگوییم بر باد داد و به روایت نماینده كویت: «در زباله‌دان تاریخ انداخت!» می‌توان گفت كه آن را در افق محال قرار داده است .

اسراییل كه بیش از شش ماه است در برابر توفان الاقصی از پای در آمده و با جنایت نسل‌كشی می‌خواهد صورتش را سرخ نگه دارد، ناگهان با شوك بزرگ و شگفت‌انگیز یورش پهپادها و موشك‌های كروز و بالستیك ایران روبه‌رو شد .

همه تحلیلگران غربی در این نكته اتفاق نظر داشتند كه عملیات ایران خارج از تصور و حد پیش‌بینی بوده است. نكاتی كه می‌توان درباره این عملیات بدان توجه داشت: ۱- ده‌ها سال است كه اسراییل دانشمندان هسته‌ای ایران و سرداران سپاه را ترور كرده است .

در سوریه حمله به مراكزی كه سپاه از آنها استفاده می‌كرد، تبدیل به یك برنامه همیشگی شده بود. ایران خویشتنداری می‌كرد تا حمله اسراییل در ۱۳ فروردین به كنسولگری ایران اتفاق افتاد. ایران اعلام كرد كه از حق مشروع دفاع از خود استفاده می كند .

امریكا و اسراییل و هم‌پیمانان موضع ایران را جدی تلقی نكردند. حتی وقتی ایران پیشنهاد كرد كه به ازای توقف جنگ در غزه و عقب‌نشینی اسراییل و آتش‌بس دایم از حق مقابله به مثل صرف‌نظر می كند، باز اعتنایی نكردند .

حتی پیش‌نویس قطعنامه محكومیت اسراییل در حمله به كنسولگری ایران توسط امریكا و انگلستان و فرانسه وتو شد. اقدام ایران دقیقا وقتی صورت گرفت كه تمامی گام‌ها و راه‌های دیپلماسی برداشته شده و به اصطلاح اتمام حجت شده بود .

۲- از هفته پیش امریكا و اروپا دو اقدام متناظر انجام دادند، از سویی به ایران پیغام دادند كه درصدد انتقام‌گیری نباشد. وزیران خارجه كشورهای دوست خود را به خط كردند كه به ایران پیام تهدید و تحبیب بفرستند. از سوی دیگر از امكانات نظامی خود برای دفاع از اسراییل استفاده كردند .

امریكا ناو آیزنهاور را در محدوده نزدیك به اسراییل قرار داد، با همكاری فرانسه مستقیما در ردیابی پهپادها و موشك‌های ایرانی نقش داشتند. دوباره به بایدن اطلاعات غلط دادند!بایدن در بیانیه خود به صراحت به این نكته اشاره كرده و حتی گفته است همه پهپادها و موشك‌های ایران توسط امریكا ردیابی شده و سرنگون شده‌اند! در واقع عملیات «وعد صادق » علیه اسراییل به تنهایی نبوده است .

© تمامی حقوق متعلق به آنلاین نیوز می باشد

طراحی سایت ، براتی 09373190762