نماینده مجلس: كاش رئیسی، بلوچ بود

نماینده مجلس: كاش رئیسی، بلوچ بود 4/17/2024

نماینده چابهار گفت: شاخص‌های اقتصادی حرف می‌زنند و نمی‌شود منكر شد كه نرخ دلار به ۷۰ هزار تومان رسیده‌ است. افزایش قیمت دلار در قیمت تمام كالاها و خدمات اثر خود را نشان می‌دهد لذا صرفا با سفیدنمایی و این‌كه بگوییم مشكلی وجود ندارد اتفاقی رخ نمی‌دهد و صورت مسئله به قوت خود باقی است.

d="newsMainBody"> به گزارش «تابناك» به نقل از خبرآنلاین، پس از افزایش قیمت دلار و سكه، نمایندگان مجلس از تریبون‌های خود چه در صحن علنی و چه در قالب مصاحبه‌ها با رسانه‌ها از عملكرد اقتصادی دولت انتقاد كردند .

انتقاداتی كه با واكنش تند دولت مواجه شده است. طی دو روز گذشته، معاون پارلمانی دولت با انتشار اطلاعیه‌ای، از مواضع اخیر نمایندگان انتقاد كرد و نوشت: «طی روزهای گذشته و همزمان با تشدید نوسانات ارزی در بازار كه ناشی از افزایش بهای جهانی طلا و تحولات نظامی منطقه بود متأسفانه چند نفر از نمایندگان مجلس، اظهارنظرها و تحلیل‌های غیركارشناسی و شتاب زده‌ای درباره وضعیت اقتصادی و نرخ ارز داشتند كه چه بسا برخلاف خواست آنان می‌توانست بر التهاب بازار ارز بیافزاید .

» در همین راستا، معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس، در گفتگو با خبرآنلاین بیان كرد: «با وجود این ‌كه من منتقد پر و پاقرص دولت قبل بودم، اما هیچ‌ وقت چنین برخوردی و به این شكل با ما نشده بود، برخوردی كه در آن به نمایندگان ملت انگ بزنند و انتظار داشته باشند كه ما صرفا مجیزگوی دوستان باشیم، به‌نظرم قطعا چنین برخوردهایی جایگاه مجلس را به مخاطره خواهد انداخت .

» وی گفت: «قطعا وقتی اصل یك موضوع یا مسئله را به رسمیت نشناسیم، نمی‌توانیم برای رفع آن معضل چاره‌اندیشی كنیم مانند به رسمیت نشماردن ارز توسط دولت. مردم می‌پرسند چطور در بانك مركزی شمش طلا با همین قیمت دلار به مردم فروخته می‌شود؟ این‌كه ما بگوییم قیمت دلار را به رسمیت نمی‌شناسیم كه اصل موضع را دچار تغییر نمی‌كند .

» در ادامه مشروح گفتگوی معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس را می‌خوانید؛ * آقای سعیدی، درپی انتقاد شما از عمكرد اقتصادی دولت، معاونت پارلمانی دولت یك بیانیه‌ای صادر كرده و به شدت از اظهارات شما و برخی دیگر از نمایندگان انتقاد كرده است .

واكنش شما به این مسئله چیست؟ من واقعا تعجب كردم، البته نباید تعجب كرد اما در این جو واقعا عمل عجیبی بود. نمایندگان بر مبنای اصل ۸۴ قانون اساسی واقعا حق دارند درباره مسائل كشور صحبت كنند و نمی‌شود دوستان بخواهند هر نوع انتقادی را به این شكل پاسخ دهند و سوال‌ها را پاك كنند .

به نمایندگان ملت انگ می زنند و انتظار دارند مجیزگوی دولت باشند با وجود این ‌كه من منتقد پر و پاقرص دولت قبل بودم، اما هیچ‌ وقت چنین برخوردی و به این شكل با ما نشده بود، برخوردی كه در آن به نمایندگان ملت انگ بزنند و انتظار داشته باشند كه ما صرفا مجیزگوی دوستان باشیم، به‌نظرم قطعا چنین برخوردهایی جایگاه مجلس را به مخاطره خواهد انداخت .

مجلس خانه ملت است و حتما باید دردهای ملت ‌آن‌جا عنوان شود. بنده در صحبت‌هایم همیشه از رویكردهای خوبِ دولت دفاع كرده‌ام، به عنوان مثال دولت در حوزه آبرسانی به مناطق محروم، در بخش فعال شدن بازارچه‌های مرزی، سفرهای استانی عملكرد خوبی داشته، اما قرار نیست وقتی دلار رسید به حدود ۷۰ هزار تومان و ما صرفا فرمایشات رییس جمهور قبل انتخابات را مطرح كنیم، به این شكل و چنین پاسخ‌هایی از طرف دولت دریافت كنیم .

واقعا عجیب است این كار با شعار آزادی كه جزء اصول مسلم انقلاب ما بوده در تضاد كامل است. مردم قطعا خواهند پرسید كه وقتی نمایندگان ملت آزادی نداشته باشند، آن‌وقت چه انتظاری می‌توان از رسانه‌ها یا از دیگر اركان مردم داشت كه نقطه نظراتشام را عنوان كنند؟ "آیینه چون نقش تو بنمود راست، خود شكن آیینه شكستن خطاست" دولت، دلار ۶۷ تا ۶۸ هزار تومانی را به رسمیت نمی‌شناسند * فكر می‌كنید علت این‌كه دولت اشكالات و انتقادات را نمی‌پذیرد چیست؟ این موضوع بر می‌گردد به روحیه انتقادناپذیری اركان دولت كه واقعا در این سطح عجیب است .

نكته بعدی این است كه به هر حال دولت در كنار نكات مثبتی كه من اعلام كردم، در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی واقعا عملكرد قابل دفاعی نداشته‌ است. من عرض كرده بودم، رئیس جمهور فرموده بود كه خدا را شكر من رئیس جمهور نشدم كه دلار پنج هزار تومان بشود، اما حالا دلار ۶۷ تا ۶۸ هزار تومانی را به رسمیت نمی‌شناسد .

با این وضعیت چه بلایی سر سفره‌های مردم آمده است؟ من و شما كه نمی‌توانیم منكر شویم، سرانه مصرف گوشت مردم تا چه سطحی كاهش پیدا كرده است. تورم لجام گسیخته كالاها كه نكته‌ای نیست كه بشود آن‌ را انكار كرد. تمام عرض ما به دوستانمان در دولت همان فرمایش حضرت آقا بوده كه شما كه انقدر از آمار اقتصادی خودتان دفاع می‌كنید، این آمار باید خودش را در سفره‌های مردم نشان دهد، كه قطعا نشان نمی‌دهد .

لذا فكر می‌كنم كه دلیل این‌ كه چرا دولت نمی‌تواند این سطح از انتقاد را تحمل كند، برای این است كه متاسفانه دفاع جامعی از عملكرد خودش در حوزه معیشت مردم ندارد و این كه از نظر برخی دوستان بهترین نحوه مواجهه با یك موضوع پاك كردن صورت سوال است .

دولتی ها سطح انتقادپذیری شان را بالا ببرند * آقای سعیدی، فكر می‌كنید كه دولت نیاز به یك تغییر در بدنه كابینه یا تیم اقتصادیش دارد؟ دولت در برخی حوزه‌ها كه نام بردم به نسبت خوب عمل كرده‌ است، به‌عنوان مثال اخیرا وزارت جهاد كشاورزی در حوزه خودكفایی محصولات كشاورزی اقدامات خوبی را انجام داده كه از نكات مثبت دولت است؛ اما مسلما باید وزرای اقتصادی در خصوص آن‌چه كه در حوزه تورم لجام گسیخته و نرخ ارزی كه روز به روز در حال افزایش است، پاسخ‌گوی این قضیه باشند .

من فكر می‌كنم كه بیشتر رویكردهای اساسی خود دولت است كه باید تغییر كند و ممكن است با رفتن یك یا دو وزیر ماهیت امر تغییر نكند. من باز هم می‌گویم در عین حال كه نقاط مثبت وجود دارد این انتفادات هم وارد است؛ به عنوان مثال اخیرا دولت در حوزه وزارت كار و اشتغال كارهای خوبی انجام داده‌، اما آن‌چه در سفره‌های مردم وجود دارد قابل توجیه نیست و دوستان باید مقداری سطح انتقادپذیریشان را افزایش دهند .

مجلس به شئون نظارتی خود عمل نكرده‌ * با توجه به انتقادات نمایندگان كه یا از تریبون مجلس بیان می‌شود یا در مصاحبه‌ها و توئیت‌های آنان مشاهده می‌كنیم، چرا تاكنون وزرا به مجلس دعوت نشدند؟ اگر به نقدهای بنده عنایت فرمایید، همیشه مجلس را هم مورد نقد قرار داده‌ و این نقد را كاملا به مجلس وارد دانسته‌ام؛ یعنی اگر ما معتقدیم كه مسیر اقتصاد كشور روش و رویكرد صحیحی ندارد، پس حتما مجلس باید از شئون نظارتی خود هم در بحث استیضاح وزراء و هم در اعمال ماده ۲۰۳ یا ۲۰۴ و هم دیگر اهرم‌هایی كه دارد، استفاده كند .

متاسفانه این نقد كاملا به مجلس هم وارد است و مردم از نمایندگانشان نمی‌پذیرند و می‌گویند شما نمی‌توانید كه فقط بیان مشكل كنید و با این حجم از اختیارات خودتان باید عملا تغییرات را اجرایی می‌كردید یا دولت را مكلف به آن می‌كردید .

واقعیت امر این است كه در این وضعیتی كه حالا هستیم به لحاظ مشكلات اقتصادی كه مردم دارند، قطعا مجلس هم به شئون نظارتی خود عمل نكرده‌ است و نمایندگان مردم هم باید در این زمینه پاسخگو باشند. شاخص‌های اقتصادی حرف می‌زنند و نمی‌شود منكر شد * آقای سعیدی، در طی این مدت دولتمردان سیزدهم پاسخ واضح و روشنی به علت گرانی‌های اخیر، ندادند و حتی گاه فرافكنی یا سفیدنمایی كردند .

به نظر شما این سفیدنمایی‌های دولت و انكار واقعیت ها، چقدر می‌تواند آسیب‌زا باشد؟ قطعا وقتی اصل یك موضوع یا مسئله را به رسمیت نشناسیم، نمی‌توانیم برای رفع آن معضل چاره‌اندیشی كنیم مانند به رسمیت نشماردن ارز توسط دولت .

مردم می‌پرسند چطور در بانك مركزی شمش طلا با همین قیمت دلار به مردم فروخته می‌شود؟ این‌كه ما بگوییم قیمت دلار را به رسمیت نمی‌شناسیم كه اصل موضع را دچار تغییر نمی‌كند. آقای رئیسی در هنگامه انتخابات ۱۴۰۰ به درستی گفتند كه؛ «دولت روحانی می‌گوید اگر ما نبودیم چنان مشكلاتی درست می‌شد؛ این حرف مثل این است كه دروازه بانی ۱۷ گل بخورد و بگوید اگر من نبودم ۳۰ گل می‌خوردیم .

» این وضعیت كنونی هم دقیقا مشابه همین اتفاق است. به هرحال، در حال حاضر شاخص‌های اقتصادی حرف می‌زنند و نمی‌شود منكر شد كه نرخ دلار به ۷۰ هزار تومان رسیده‌ است. افزایش قیمت دلار در قیمت تمام كالاها و خدمات اثر خود را نشان می‌دهد لذا صرفا با سفیدنمایی و این‌كه بگوییم مشكلی وجود ندارد اتفاقی رخ نمی‌دهد و صورت مسئله به قوت خود باقی است .

ای كاش آقای رئیسی، بلوچ بودند من روز گذشته در نطق خود خطاب به آقای رئیسی بیان كردم كه ای كاش آقای رئیس جمهور بلوچ بودند، چون آن‌ها وقتی وعده‌ای می‌دهند و می‌بینند آن وعده عملی نمی‌شود نمی‌توانند چشم در چشم مردم و مخاطبشان بگذارند و بگویند كه همه چیز گل و بلبل است .

متاسفانه با پدیده‌ای مواجهیم كه علی‌رغم این كه خیلی از شعارهای اقتصادی عمل نشده، اما دوستان در حالتی هستند كه فكر می‌كنند همه چیز گل و بلبل است و همه مشكلات حل شده است. مگر رئیسی نگفته بود حقوق كارگران به اندازه تورم باشد، خب چرا الان نیست؟ البته بعضا هم می‌گویند كه ما می‌دانیم مشكلاتی وجود دارد، اما دولت دارد كارو تلاش می‌كند .

من منكر كار و تلاش دولت نیستم، به عنوان مثال من خودم سفرهای استانی دولت را بسیار قبول دارم، اما برخی عملكردهای دولت نتیجه‌اش این شده كه سفره مردم دارد روز به روز تنگ‌تر و محقرتر می‌شود. آقای رییس جمهور قبل از انتخابات فرمود كه چرا نباید حقوق كارگران به اندازه تورم افزایش پیدا كند؟ خب این سوال را اگر در حال حاضر از ایشان بپرسیم چه پاسخی دارند، در حال حاضر افزایش حقوق كارگران چیزی حدود بیست درصد است، در حالی‌كه در بهترین شرایط می‌توان گفت تورم بالای ۴۰درصد بوده‌ است .

به‌نظرم این دوگانگی‌ها چه از دولت قبل باشد كه‌ من منتقد آن بودم چه از دولت فعلی باشد، قابل قبول نیست. دوستان نباید از اینكه مشكلات را عنوان كنیم، بهراسند * با این روند فكر می‌كنید كه آقای رئیسی ممكن است كه برای ۱۴۰۴ دوباره رئیس‌جمهور شود؟ در كشور ما متغیرهای سیاسی فقط تا قدری قابل پیش‌بینی هستند ‌و تا ماه‌های آخر نمی‌شود چنین چیزهایی را پیش‌بینی‌ كرد و تحلیل‌گران سیاسی تا لحظه آخر صبر می‌كنند .

مسئله این است كه چه ایشان رئیس جمهور شود یا خیر همه ما واقفیم و باید اعلام كنیم كه این جهت‌گیری سیاسی قطعا مشكل خواهد داشت. این دولت در مقطعی گفت باید ارز ترجیحی حذف شود و كار درستی هم بود، ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف كردند اما ارز نیمایی جایگزینش شد .

اگر قرار باشد واقعا با ریشه‌های رانت و فساد مقابله شود، پس اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی مبنای اقتصادی ندارد به همان نسبت ارز نیمایی ۱۵۰۰ تومانی هم مبنای اقتصادی ندارد. این دوگانگی‌ها واقعا قابل پذیرش نیست .اما باز هم تاكید می‌كنم ضمن احترام به رویكردهای خوب این دولت، من همیشه عنوان كرده‌ام كه دوستان نباید از این‌كه چالش‌ها و مشكلات را عنوان كنیم بهراسند، بلكه باید در صدد چاره‌اندیشی باشند .

© تمامی حقوق متعلق به آنلاین نیوز می باشد

طراحی سایت ، براتی 09373190762