خطیب‌زاده: نتانیاهو برای ماندن در قدرت هركاری می‌كند

خطیب‌زاده: نتانیاهو برای ماندن در قدرت هركاری می‌كند 4/17/2024

سفیر ایران در كرواسی گفت: فلسطینیان مجبورند هر روز در فقر مطلق زندگی كنند، در شرایطی كه نه غذا دارند و نه آب. آیا می‌توانید آن را تصور كنید؟ نتانیاهو مجرم و جنایتكار، برای ماندن در قدرت هر كاری می كند. میداند به محض خروج از قدرت پایان عمر سیاسی اوست. او با تمام وجود تلاش می كند تا در قدرت بماند.

d="newsMainBody"> به گزارش «تابناك» به نقل از ایسنا، سعید خطیب زاده سفیر ایران در كرواسی در مصاحبه با شبكهN۱ كه از آن به عنوان CNN بالكان یاد می شود با بیان این كه عملیات شنبه شب ایران در اراضی اشغالی یك پیام با یك عملیات محدود، محاسبه شده، دقیق و متناسب بود گفت: ما واقعاً هیچ تلفاتی نمی‌خواستیم وارد كنیم، فقط میخواستیم پیام راهبردی لازم را بدهیم كه دادیم .

متن  مصاحبه این دیپلمات ارشد ایرانی با این شبكه خبری به شرح زیر است: مجری: می توانید برای ما توضیح دهید كه چرا این حمله صورت گرفت؟ البته من آنچه دولت شما می گوید را خوانده ام، اما می توانید كمی توضیح و دلایل عمیق تر به من بدهید؟ سفیر: در واقع یك دفاع از خود و یك پاسخ بود، یعنی یك حمله دفاعی .

ایران واقعاً گزینه دیگری نداشت. ما این حمله را انجام دادیم زیرا گزینه دیگری نداشتیم. هیچ كشوری در جهان نمی تواند بر سر امنیت خود مصالحه كند و یا با به خطر انداختن امنیت و شهروندانش موافقت كند. وقتی صحبت از رژیم اسراییل می شود، یعنی رژیمی كه به ساختمان دیپلماتیك ایران حمله می كند و فرماندهان ارشد نظامی را كه علیه گروه های تروریستی به دعوت دولت میزبان می جنگند، شهید می كند، آن وقت واقعا چاره ای جز واكنش نیست .

بویژه آنكه ما در واقع تمام ابزارهای دیپلماتیك را برای جلوگیری از رسیدن به این نقطه به كار گرفتیم. ما از شورای امنیت خواستیم، از همه كشورها خواستیم كه این حمله رژیم اسرائیل را محكوم كنند و اقدام عملی كنند .

اما میدانید چه شد. بی عملی مطلق در شورای امنیت.آمریكا، بریتانیا و فرانسه عملاً هرگونه امكانی را مسدود كردند... مجری: درست اما شما این وضعیت را چگونه می بینید؟ پس چرا این سكوت برقرار شده است؟ شما درخواست محكومیت این حمله را داشتید .

؟ سفیر: رژیم اسرائیل دهه هاست كه تحت حمایت برخی در اروپا و آمریكا قرار دارد. ببینید در غزه چه خبر است. ۳۵ هزار فلسطینی به دست وحشی ترین رژیم دنیای ظاهرا متمدن سلاخی شدند كه ۷۰ درصد آنها زنان و كودكان و ۹۰ درصد غیر نظامیان هستند .

همچنین نیروهای بین المللی كه برای كمك به آنجا آمده بودند، بیمارستان ها، كودكستان ها، مدارس و... مجری: مطمئناً یك بحران انسانی در آنجا وجود دارد... سفیر: بله اما مهم این است كه این رژیم در واقع كارت سفید امضاء از غرب گرفته و اجازه انجام همه اینها را گرفته و به همین دلیل به جنایات خود ادامه میدهد .

به همین دلیل این رژیم به این باور غلط رسیده است كه می تواند به همه مردم و كشورهای منطقه قلدری كند و هیچ كس پاسخی نخواهد داد. ایران در واقع این حمله مشروع را انجام داد زیرا می‌خواهد جلوی این جنایات، تشدید تنش و احتمال وقوع جنگی دیگر را بگیرد .

برای صلح بود. مجری: آیا فكر می كنید این به توقف تشدید تنش منجر می شود زیرا نخست وزیر نتانیاهو در توییتر گفت كه اسرائیل پس از حمله پیروز خواهد شد؟ آیا از پاسخ و تشدید جنگ منطقه ای با پیامدهای جهانی هراس دارید؟ سفیر: كلمه پیروزی باید دید در قاموس وی به چه معناست .

نتانیاهو همیشه می خواسته با خون سربازان آمریكایی و پول مالیات دهندگان آمریكایی و غربی پیروز شود. برای اینكه پیروزی مدنظر وی را بدانید بینید در غزه چه می گذرد؟ همه در سراسر جهان، حتی كشورهای غربی می گویند كه این مجازات دسته جمعی، پاكسازی قومی فلسطینیان است .

سازمان های بین المللی این را نسل كشی نامیدند. اما آنها می گویند این پیروزی است. پیروزی به ویژه برای آنها، به ویژه برای آقای نتانیاهو، ماندن در قدرت به هر قیمتی است. و بهای  آن جان مردم است. اما این یك پیروزی نیست، این یك شكست جمعی جامعه بین المللی در متوقف كردن این منفورترین رژیم است كه شرم دنیای متمدن  است ، باید بدانید برای برخورد با چنین رژیمی باید بازدارندگی ایجاد كرد و ایران چاره ای جز احیاء بازدارندگی نداشت .

بدون چنین بازدارندگی احتمال جنگ هر لحظه بیشتر است... مجری: می‌فهمم، اما آیا فكر می‌كنید اسرائیل واكنش نشان می‌دهد و منجر به جنگ منطقه‌ای می‌شود؟ حالا چه انتظاری می توانیم داشته باشیم؟ سفیر: ریسك همیشه زیاد است .

حماقت بشری وقتی صحبت از فردی مانند نتانیاهو و رژیم وی است حد و مرزی نمی شناسد. وقتی به نمایندگی دیپلماسی ایران حمله كردند كار به شدت احمقانه ای كردند. بنابراین من نمی توانم به جای آنها سخن بگویم. اما من می توانم از طرف دولت متبوع خود صحبت كنم .

ما ۱۰۰% آماده هستیم. اگر حمله ای صورت بگیرد، ما فورا و به صورت همه جانبه و قاطع واكنش نشان می دهیم. ببینید ما به حملاتی كه به سفارتمان انجام شده است، واكنش نشان دادیم اما... مجری: ما به موضوع آینده باز خواهیم گشت، حتی اگر در دوران چالشی زندگی كنیم .

نظر شما در مورد آینده چیست؟ سفیر: عرض می‌كردم كه واكنش دفاعی ایران كنترل شده و محدود بود... مجری: می دانید قیمت می تواند بالا باشد؟ سفیر: بله. به آنچه از من پرسیدی باز خواهم گشت. اما ابتدا اجاره بدهید نكته ای را بگویم .

پاسخ ایران كالیبره شده بود و فقط به دو مكان نظامی محدود می شد. مجری: این یك پیام بود، درسته؟ سفیر: این یك پیام با یك عملیات محدود، محاسبه شده، دقیق و متناسب بود. ما واقعا هیچ تلفاتی نمی خواستیم وارد كنیم .

فقط میخواستیم پیام راهبردی لازم را بدهیم كه دادیم. به آنها زمان دادیم تا نشان دهیم كه نمی توانند همه سلاح هایی كه اتفاقا ساده بودند را رهگیری كنند. ما اعلام كردیم كه غیرنظامیان را هدف قرار نخواهیم داد. ما با همسایگان خود در منطقه صحبت كردیم .

وزیر امور خارجه ما پایتخت به پایتخت در منطقه رفت. ما از طریق كانال سوم(واسطه) به آمریكا پیام دادیم كه حمله خواهیم كرد. پیش از ۱۰ روز فرصت دادیم. و بعد ما این اقدام دفاعی را انجام دادیم و به آنها گفتیم كه فقط دو پایگاهی را كه به سفارت ما حمله كردند هدف قرار می دهیم و دادیم .

در هدف عملیات كاملا موفق شدیم. ما مأموریت خود را انجام دادیم. ما خواهان تشدید تنش بیشتر نیستیم. ما بلافاصله نامه ای به سازمان ملل فرستادیم كه از نظر ما پاسخ تمام شده است. آنها به ما حمله كردند، ما واكنش نشان دادیم .

همین بود. مجری: آینده چه چیزی در انتظار منطقه است؟  همیشه خطر عواقب جهانی وجود دارد. اگر اتفاقی بیفتد، یك جنگ تمام عیار رخ خواهد داد. ایران مایل نبود كسی را غافلگیر كند. اما در آینده اگر رژیم ماجراجویی كند، پاسخ عظیم است .

با عملیات شنبه شب ما نه تنها به اسراییل، بلكه به آمریكا و سایرین پیام فرستادیم: ایران هم توان و هم ظرفیت و هم اراده تحقق دفاع از خود را دارد. مجری: فكر نمی كنم در حال حاضر آمریكا و انگلیس از اسرائیل در حملات تلافی و دفاع فرضی حمایت كنند .

شما چی فكر میكنید؟ همه نگران به نظر می رسند. همه امید به آرامش دارند؟ سفیر: من یك دیپلمات هستم. من صلح طلب هستم. من صلح را دوست دارم و برای صلح می جنگم. و آخرین چیزی كه منطقه ما انتظار دارد جنگ است. اما اگر حمله ای صورت بگیرد، ما به مقابله خواهیم پرداخت .

در عملیات ایران انگلیس، آمریكا و فرانسه به اسرائیل كمك كردند. ما آن را نادیده گرفتیم. اما اگر حمله ای از سوی اسرائیل صورت گیرد و این كشورها یا هر كشور دیگری بخواهد با آنها دار و دسته بشود آن وقت بدون لحظه ای تردید از همه ابزارهای موجود خود برای حمله متقابل استفاده خواهیم كرد، ما هر كاری برای پاسخ به آن رژیم تروریستی قانون گریز انجام خواهیم داد .

مجری: بیایید در مورد آنچه در غزه اتفاق می افتد صحبت كنیم. اسرائیل، البته، به خاطر حملات اكتبر ، همان كاری را انجام می دهد كه شاهد آن هستیم. وقتی اسرائیل می گوید از خود دفاع می كند، چه فكر می كنید؟ و نظر شما در مورد حماس چیست؟ سفیر: آنها از خود دفاع می كنند؟! آنها ۳۵ هزار نفر را كشتند .

این دفاع نیست در فرهنگ لغات رژیم اسرائیل و برخی همراهی های كوركورانه كشورهای غربی برخی مفاهیم در بعیدترین حالت خود بكار گرفته می شوند. دفاع به معنای كشتن ۳۵ هزار نفر نیست. مجازات دسته جمعی افراد بی گناه دفاع از خود نیست بلكه تجاوز است .

ما در اینجا در مورد قربانی صحبت نمی كنیم، بلكه در مورد اشغالگر صحبت می كنیم. فلسطینیان درمانده مجبورند هر روز در فقر مطلق زندگی كنند، در شرایطی كه نه غذا دارند و نه آب. آیا می توانید آن را تصور كنید؟ نتانیاهو مجرم و جنایتكار، برای ماندن در قدرت هر كاری می كند .

میداند به محض خروج از قدرت پایان عمر سیاسی اوست. او با تمام وجود تلاش می كند تا در قدرت بماند. جامعه بین المللی به ویژه آمریكا كه حامی اصلی رژیم اسراییل هستند وطیقه دارند و اكنون باید جلوی آن را بگیرند .

صحبت از خویشتنداری الزاماتی دارد. نمی توانید همزمان هم كیك خود را بخورید و هم آن را ذخیره كنید. خویشتن داری میخواهید؟ باید جلوی همه كسانی را بگیرید كه مرتكب این جنایات می شوند. ضمنا ۷/۱۰. آغاز تاریخ رژیم اسرائیل نبود .

آنها ۷۰ سال است كه جنگ های خونینی را در خاورمیانه راه انداخته اند. آنها ریشه همه مشكلات در خاورمیانه هستند. آنها این ایدئولوژی صهیونیستی را دارند كه فلسطینی ها را غیر انسان نشان دهند تا آنها را بكشند و محروم كنند و حق تعیین سرنوشت را از آنها سلب كنند .

و این با هیچ معیاری قابل قبول نیست. همه مسئولیت فوری مستقیم دارند كه جلوی این را بگیرند. مجری: آنها می گویند كه حماس از مردم برای سپر انسانی استفاده می كند تا همراهی ایجاد كند. شما چی فكر میكنید؟ سفیر: اعداد خودشان جواب شما را میدهند .

فقط جستجوی اینترنتی كنید. اولین چیزی كه در گوگل خواهید دید این است كه بیش از ۳۵۰۰۰ غیرنظامی كشته شدند. ۷۰ درصد آنها كودك و زن هستند. این بدان معناست كه آنها از آن استراتژی قتل عام استفاده می كنند و سپر انسانی یك بهانه است .

فقط به تصاویر كشته شدن مردم نگاه كنید. بولدوزرها برای كسانی فرستاده می‌شوند كه برای مردگان خود كه به دست رژیم قصابی شده اند عزاداری می‌كنند. با بولدیزر به گورستان می‌روند تا اجساد مرده را بیرون بیاورند تا به آنها نشان دهند كه اگر حمله دیگری انجام شود، همه كشته خواهند شد .

ما در مورد یك رژیم معمولی صحبت نمی كنیم. همه چشمان خود را بسته اند. مجری: البته همه نیستند...  می دانم كه افكار عمومی علیه اسرائیل است، اما هركسی كه در شورای امنیت می نشیند و مانع از اقدام احتمالی سازمان ملل شود، منظورم این است .

مجری: در اتحادیه اروپا مواضع مختلفی وجود دارد. من چند روز پیش مصاحبه ای با پدرو سانچز در الجزیره را تماشا كردم كه چگونه او تلاش می كند برخی از رهبران اروپایی را متقاعد كند كه كشور فلسطین را به رسمیت بشناسند .

به نظر شما، آیا راه حل دو كشوری حتی در حال حاضر یا در آینده امكان پذیر است؟ چطور ممكن است این اتفاق بیفتد؟ من این را از شما می‌پرسم زیرا فكر می‌كنم دولت شما در مقطعی در مورد یك كنفرانس صلح بالقوه صحبت كرده است .

اما حماس نیز باید بر سر میز مذاكره باشد. نمی دانم چیزی را اشتباه متوجه شده ام یا نه. سفیر: حق با شماست. ما به صلح نیاز داریم اما صلح عادلانه و فراگیر نیاز داریم كه شامل همه ساكنان اصلی سرزمین فلسطین باشد .

اینكه رژیم اسرائیل آماده رفراندوم باشد كه در آن همه ساكنان اولیه فلسطین در مورد آینده و ساختار سیاسی آن كشور شركت كنند،من در این خصوص تردید دارم. اما این تنها مسیری است كه در واقع به یك راه حل پایدار و باثبات برای صلح در فلسطین منجر خواهد شد .

ما به آرامش و صلح نیاز داریم. این منطقه به ثبات و صلح نیاز دارد. اما یك صلح عادلانه، و این بدان معناست كه شما باید همه كسانی را كه از حقوق اساسی خود محروم شده اند، را در بر بگیرید. این نظر من است. مجری: به نظر شما كنفرانس صلح با این دولت اسرائیل در حال حاضر امكان پذیر است؟ سفیر: من در مورد آن شك دارم .

این در واقع یك رژیم یاغی است و در واقع نشان داده كه حتی به حرف واشنگتن گوش نمی دهد. آنها فقط به دنبال یك دولت نژادی خالص یهودی هستند و آنرا می خواهند. و این بدان معناست كه شامل همه فلسطینی ها نمی شود. این شهرك ها، انزوای فلسطینی ها، تحقیر هر روزه فلسطینی ها را می بینید .

ببینید آنها شهروندان درجه دو هستند. و این چیزی است كه ما اكنون شاهد آن هستیم. مجری: با این دولت اسرائیل، راست‌گراترین جناحی كه تا به حال در كشور حاكم است، آیا واقعاً شك دارید كه چنین چیزی ممكن است؟به رسمیت شناختن فلسطین چطور؟ سفیر: یك پیام قوی باید ارسال شود .

صرف نظر از اینكه چه كسی در رژیم تصمیم می گیرد. آنها باید درك كنند كه كل جامعه بین المللی این را می طلبد. شروع میتواند با به رسمیت شناختن فلسطین توسط آمریكایی ها و كشورهای اروپایی باشد و نقطه شروع خوبی در ادامه صحبت قبلی ام می تواند باشد .

 اما اصل اساسی الان این است كه باید فورا نسل كشی در غزه متوقف شود. اگر رژیم اسرائیل امروز كشتار غزه را متوقف كند میتوان به مرحله بعد فكر كرد. نتانیاهو هر كاری می كند تا توجه ما را از مسئله فلسطین و غزه منحرف كند .

شاید به همین دلیل به نمایندگی دیپلماتیك ایران حمله كرد. او با این كار تمام كنوانسیون های بین المللی را شاید دقیقاً به این دلیل زیر پا گذاشت كه می خواست توجهات را از غزه منحرف كند. همه باید روی مشكل اصلی كه فلسطین و غزه است تمركز كنند .

این باید تمركز اصلی همه ما باشد. ایران گفت ماموریتش انجام شده است. شما به ما حمله كردید و ما اینگونه واكنش نشان دادیم. اكنون به حل مشكل فلسطین بازگردیم. شاید نتانیاهو بخواهد به امیال شخصی خود و نجات وضعیت شخصی خود ادامه دهد .

ما شاهد این هستیم كه این حفظ حود را با هر هزینه ای انجام دهد.مردم در فلسطین اشغالی، چه یهودی، چه مسیحی، چه مسلمان، قربانی این دولت بسیار منفور راست افراطی هستند. همه قربانی این رژیم اسرائیل هستند. مجری: نظر شما در مورد رها كردن گروگان ها، آزادی گروگان ها چیست؟ آیا این می تواند منجر به مذاكره شود؟ سفیر: ایران برای رسیدن به یك راه حل دائمی فعال است و برخی كشورهای عربی به ویژه قطر هم همینطور .

همه ما تلاش می كنیم این درد مردم فلسطین را برای همیشه متوقف كنیم. باز هم می گویم كه ما سیگنال های امیدواركننده از این رژیم راست افراطی در اسرائیل نمی بینیم. خودشان باید تصمیم بگیرند، و به ویژه كسانی كه از اسرائیل حمایت می كنند باید نقش سازنده تری برای اتمام وضعیت فعلی ایفا كنند .

مجری: سوال آخر از امروز نیز سكوت انتخاباتی در كرواسی ادامه دارد. ارتباط و روابط خوب را چگونه می بینید؟ آیا روابط كرواسی و ایران در این زمان می تواند بهبود یابد؟ سفیر: من در واقع كشور شما را بسیار دوست دارم .

ایران اولین كشور آسیایی و مسلمانی بود كه كرواسی را به رسمیت شناخت. ما در دوران جنگ میهنی، در زمان تجاوز به كشور شما، با شما بودیم. همه می دانند كه ایران چقدر در كنار شما ایستاده بود، نه فقط از نظر سیاسی .

ما در آن زمان به شما تجهیزات نظامی دادیم، حتی زمانی كه كشورهای ناتو آن تجهیزات را برای شما ارسال نكردند و این یك پایه محكم برای سایر روابط دوجانبه در آینده است. البته ما سیاست خارجی كرواسی را درك می كنیم .

شما عضو ناتو و اتحادیه اروپا هستید و ما می توانیم به شما به خاطر همه موفقیت ها و هر آنچه كه به دست آورده اید تبریك بگوییم. اما مهمترین موضوع صیانت از روابط بر اساس این پایه های محكمی كه بین كرواسی و ایران شكل گرفته است .

بین مردمان ما روابط تاریخی وجود دارد. ما بیش از ۳۰۰۰ كلمه مشترك بین زبان كرواتی و فارسی داریم. من انتظار و امیدوارم كه بتوانیم روابط دوجانبه خود را حفظ و توسعه دهیم و آنها را از تاثیر طرف ثالث رها كنیم .

روابط دوجانبه ما بسیار مهم است و من فكر می كنم می توانیم روابطی داشته باشیم كه بر اساس احترام متقابل باشد و به نفع دو ملت باشد. مجری: من بچه بودم، اما زمانی ایرانی ها برای تحصیل و زندگی به یوگسلاوی سابق می آمدند .

آیا چیزی در مورد آن می دانید زیرا بسیاری از آنها باقی مانده اند؟ سفیر: بله. یك جامعه قابل توجه و محترم ایرانی وجود دارد كه از آن زمان وجود داشت كه بعدا هم گسترش یافت. این جامعه كمك های زیادی به جامعه میزبان خود كرده است .

© تمامی حقوق متعلق به آنلاین نیوز می باشد

طراحی سایت ، براتی 09373190762