گلایه رئیس سازمان بورس از سود بانكی ۳۰ درصدی؛ مردم به سمت سهام نمی‌آیند!

گلایه رئیس سازمان بورس از سود بانكی ۳۰ درصدی؛ مردم به سمت سهام نمی‌آیند! 4/17/2024

عشقی گفت: مشاركت با غافلگیری محقق نمی‌شود. باید مفروضاتی داشته باشیم كه تا انتهای سرمایه‌گذاری به آن پایبند باشیم. اگر این اتفاق نیفتد، مردم به سمت سهام نمی‌آیند.

d="newsMainBody"> به گزارش تابناك اقتصادی؛  مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه تلویزیونی صف اول، سال ۱۴۰۲ را سال سختی برای بازار سرمایه دانست و گفت: به واسطه اتفاقات رخ داده و سیاست‌هایی كه جهت كنترل تورم و مشكلاتی كه در زمینه انرژی داشتیم، محدودیت‌هایی برای تولید شركت‌ها ایجاد شد .

وی اظهار داشت: در طول دو سال و نیم گذشته سعی كردیم بسترسازی‌های لازم برای بحث جذب سرمایه به بخش مولد اقتصاد و ارائه خدمات به سهامداران و سرمایه‌گذاران را داشته باشیم.عشقی ادامه داد: همچنین سعی كردیم تمام افرادی كه در صف مجوز‌های ارائه خدمات مالی بودند را مورد بررسی قرار دهیم، اكنون این صفوف از بین رفته و ارایه مجوز‌ها به صورت به روز ارائه می‌شود .

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاكید كرد: در سال ۱۳۹۹، سهامداران با مشكلات جدی برای گرفتن خدمات در كارگزاری‌ها مواجه بودند.وی با بیان این كه ۲ نمونه از شركت‌های سهامی عام پروژه برای تامین مالی داشتیم كه مردم به صورت خرد در آن‌ها حضور پیدا كردند، خاطرنشان كرد: ۱۰۰ هزار نفر در یك پروژه شركت كردند كه ماه آینده این شركت به بهره برداری خواهد رسید .

عشقی با اشاره به نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشاركت مردم» اعلام كرد: بورس به دلیل ماهیتی كه دارد، می‌تواند شعار سال را محقق كند. این موضوع سابقه تاریخی دارد و نزدیك به ۱۲ میلیون نفر به صورت مستقیم و ۵۰ میلیون نفر از طریق سهام عدالت در بورس ذی‌نفع هستند .

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظ‌ها داشت: این مشاركت نیازمند اعتمادسازی است كه این اعتماد‌ها در سال ۹۹ و برخی اتفاقات در سال گذشته مخدوش شد.وی با بیان این كه این اتفاق به دلیل تصمیماتی بود كه جمع كثیری از مردم بدون در نظر گرفتن فضای موجود به بازار دعوت شدند، گفت: توسعه سرمایه گذاری غیرمستقیم یكی از مواردی بود كه در دستور كار قرار گرفت و اكنون بیش از ۵۰ درصد معاملات مربوط به صندوق‌ها است .

عشقی با بیان این كه سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم كمتر دچار نوسانات می‌شوند، افزود: كارمزد این صندوق‌ها بسیار پایین است و مدیریت آن‌ها توسط نهاد‌های حرفه‌ای انجام می‌شود.رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان كرد: اگر از طریق این صندوق‌ها و سبدگردان‌ها، منابع را به سمت سرمایه‌گذاری هدایت كنیم و منافع بین دارندگان صندوق‌ها تقسیم شود، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد .

غافلگیری سرمایه‌گذاران با ابلاغ بخشنامه‌های یكباره وی تاكید كرد: تصمیمات اتخاذ شده در دستگاه‌های مختلف اقتصادی بدون در نظر گرفتن اثرات آن بر سایر بخش‌ها است، اثر سود بانكی ۳۰ درصد شدید است كه سال گذشته آن را در بورس تجربه كردیم .

عشقی با اعلام این كه ابلاغ یكباره بخش‌نامه‌ها سرمایه‌گذاران را غافلگیر می‌كند، تاكید كرد: مشاركت با غافلگیری محقق نمی‌شود. باید مفروضاتی داشته باشیم كه تا انتهای سرمایه‌گذاری به آن پایبند باشیم. اگر این اتفاق نیفتد، مردم به سمت سهام نمی‌آیند .

وقتی سود بانكی روی ۳۰ و ۳۵ درصد باشد، سایر سرمایه‌گذاری‌ها كمتر خواهند بود.رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این كه تصدی‌گری و دخالت دولت در مدیریت شركت‌ها زمینه‌ساز مشكلات زیادی خواهد بود، گفت: تغییر مدیران در بنگاه‌های اقتصادی ضربات جدی به شركت می‌زند، این تغییرات به ضرر شركت است .

وی به رعایت حاكمیت شركتی در شركت‌ها اشاره كرد و افزود: باید منافع تمام ذی‌نفعان را رعایت كنیم، باید بحث رعایت مقررات حاكمیت شركتی را جدی بگیریم تا اطمینان سهامدار جلب و منافع سرمایه‌گذار رعایت شود.(بر اساس این گزارش؛ بهمن ماه سال بانك مركزی با ابلاغیه‌ای به شبكه بانكی، بانك‌ها را مجاز به فروش گواهی سپرده به مردم با سود قطعی علاوه بر سود علی‌الحساب ۳۰ درصدی كردند .

) برخی سهم‌ها نصف سال ۹۹ قیمت‌ها هم نیست وی با بیان این كه سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری در حیطه اختیارات مجلس و دولت است، افزود: به صورت دائم در حال رایزنی هستیم تا تصمیمات اتخاذ شده باعث خدشه به اعتماد سرمایه‌گذاران نشود، دستورالعملی كه باید ابتدای سال انجام می‌شد با ۱۱ ماه تاخیر انجام شد كه این مسایل باعث ضربه به اعتماد سهامداران می‌شود .

عشقی تاكید كرد: از سال ۹۹ تا كنون، نرخ تورم تجمعی بالای ۳۰۰ درصد بود، اما قیمت سهام به صورت متوسط ۲۵ درصد زیر قیمت اوج سال ۹۹ است، اكنون برخی سهم‌ها نصف آن قیمت‌ها هم نیست.رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان كرد: امیدواریم با توجه به این كه در سه سال‌ونیم گذشته روند معاملات بازار سرمایه كاهش داشته، در آینده نزدیك شاهد جبران عقب‌افتادگی بورس باشیم .

وی به كاهش سودآوری شركت‌ها در این بازه زمانی اشاره كرد و گفت: بهای تمام شده شركت‌ها با تورم كاهش یافته، اما درآمد آن‌ها به آن سرعت افزایش نداشته است. سود خالص شركت‌ها در آخرین فصل، به ۱۳ درصد كاهش پیدا كرده و باعث شده جلوی رشد سهام آن‌ها گرفته شود .

عشقی اعلام كرد كه میزان سرمایه‌گذاری در شركت‌ها متناسب با فروش آن‌ها نیست، با این شیوه، سرمایه‌گذاری جدید در شركت‌ها رخ نخواهد داد. چرایی كاهش دامنه نوسان در روزهای اخیر رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به تاثیر رخداد‌های سیاسی بر بازار‌ها تاكید كرد و گفت: طبیعی بود با توجه به اتفاقات رخ داده شاهد ایجاد هیجانات در بازار باشیم، سازمان بورس برای حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از انجام معاملات غیرمنصفانه تصمیم به كاهش دامنه نوسان گرفت كه این اتفاق قبلاً نیز افتاده بود .

وی به تمدید محدودیت دامنه نوسان برای روز چهارشنبه اشاره كرد و افزود: یكی دو روز اخیر، معاملات متعادل بود و التهابات ایجاد شده در روز نخست این اتفاقات كنترل شد، از هفته آینده روند معاملات به حالت قبلی باز می‌گردد .

عشقی به حركت بورس با یك فاصله‌ای نسبت به سایر بازار‌ها تاكید كرد و گفت: یكی از دلایل رشد نكردن بورس، كاهش سودآوری شركت‌ها است. سرمایه‌گذار در ذهن خود تحلیل می‌كند كه ممكن است یك سری اتفاقات برای این شركت رخ بدهد، مجموعه این عوامل باعث شد كه بازار سرمایه از بازار‌های رقیب جا بماند .

پرداخت سود سهام عدالت با وام بانكی وی با اشاره به پرداخت سود سهام عدالت اعلام كرد: برخی شركت‌ها در پایان سال نتوانستند سود سهام عدالت را پرداخت كنند كه اكنون اقدامات مربوط به پرونده تخلفاتی آن‌ها در حال پیگیری است و حتی برای پرداخت سود به دنبال دریافت وام هستند .

عشقی اظهار داشت: مشكلات مالی در برخی شركت‌ها وجود دارد، اما این شركت‌ها باید سود سهام عدالت را پرداخت كنند، امیدواریم تا خردادماه سود‌ها را جمع‌آوری كنیم و باقی مانده آن را پرداخت كنیم.رییس سازمان بورس و اوراق بهاداربا بیان این كه در سال گذشته، ۱۶ هزار میلیارد تومان به شركت‌های تولیدكننده طلا تزریق شده است، گفت: این اتفاق كمك كننده به تولید طلا و ذخایر آن خواهد بود و از سوی دیگر، سرمایه‌های خرد را نیز جذب خواهند كرد .

گلایه رئیس سازمان بورس از سود بانكی ۳۰ درصدی؛ مردم به سمت سهام نمی‌آیند!

© تمامی حقوق متعلق به آنلاین نیوز می باشد

طراحی سایت ، براتی 09373190762